Als klein bedrijf een succes maken van social media in 4 stappen.

Eén van de grootste misvattingen over social media is dat het alleen voor grote bedrijven impact zou hebben. Om succesvol te zijn met social media heb je geen kantoor vol personeel, dure software en ingewikkelde technologieën nodig. Wel moet je er wat tijd voor vrijmaken, creatief durven zijn en bereid zijn te experimenteren. En laat dat nou net zijn waar je als klein bedrijf in het voordeel bent tegenover een grotere onderneming!

Wist je dat maar 40 procent van de kleine bedrijven (minder dan 20 werkzame personen) gebruik maakt van social media? Hiervan valt het grootste deel (79 procent) binnen de informatie- en communicatiebranche. Juist door nu met social media te starten kun je dus een enorme voorsprong creëren op je concurrent en je online image verbeteren.

Om je alvast op weg te helpen geven we je hieronder 4 stappen om een succes te maken van jouw social media. Dit zorgt niet alleen voor extra naamsbekendheid, maar ook voor meer potentiële klanten binnen jouw ideale doelgroep.

Voorbereiding

Om straks te weten waar je mee bezig bent is het handig om eerst een beetje te oefenen met een persoonlijk account. Hiermee is het minder erg om fouten te maken en kun je alvast een beetje feeling krijgen met de werking van social media.

Ook kijken naar anderen kan veel bijdragen aan het succes van je social media gebruik. Kijk hierbij vooral naar bedrijven die zich in dezelfde branche bevinden als jouw bedrijf. Bepaal de succesfactoren en pas deze aan naar de stijl van jouw bedrijf.

Als laatste is het handig een plan te schrijven voor je van start gaat. Schrijf hierin wat je wilt bereiken met social media en hoe je denkt deze doelen te gaan bereiken.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Welke doelgroep wil je gaan bereiken
  • Hoe vaak en hoelang wil je per dag/week actief gaan zijn
  • Ga je zelf aan de slag of laat je dit door iemand doen
  • Welke kennis wil je gaan delen

Zorg voor een persoonlijke uitstraling

Een goede eerste indruk is het halve werk. Zorg er dus voor dat jouw blog of profiel er goed uitziet. Bezoekers die vaker op je blog of profiel komen zullen je sneller gaan herkennen en dit ook aan de buitenwereld laten weten.

Meet je resultaten

Om te weten hoe jij het doet op het gebied van social media hoef je geen zakken met geld in te leveren. Er zijn genoeg gratis tools waar je alle informatie uit kunt halen die je nodig hebt.

Voor je blog kun je gebruik maken van Google Analytics, voor twitter zijn er meerdere handige tools beschikbaar, zoals Klout en Tweetstats. Blijf onze blog in de gaten houden voor uitgebreidere informatie over deze tools.

Bouw en investeer

Om gezien te worden in de drukke wereld van social media zul je moeten opvallen. Dit doe je door interessante artikelen en tips te delen waar jouw doelgroep iets aan heeft. Ook is het van groot belang dat je eigen kennis deelt en de community helpt. Hoe vaker jij reageert op content van jouw volgers, hoe meer zij dit ook voor jou zullen doen.

Van nog groter belang is het consistent aanwezig zijn binnen de communities. Door minimaal één keer per dag actief te zijn binnen de communities zul je een relatie opbouwen met de andere leden en als betrouwbare bron gezien worden.

En nu snel aan de slag!

Een goede voorbereiding is het halve werk. Ik wil de komende week vragen je eigen plan te gaan schrijven om succesvol gebruik te gaan maken van social media. Zorg dat je plan helemaal staat voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat, om onduidelijkheden te voorkomen.

Wat is jouw social media succes?

Wat is voor jou als klein bedrijf het meest succesvol geweest op social media? Heb je je doelen al bereikt of sta je nog aan het begin van dit avontuur? Onderaan dit bericht kun je jouw bevindingen delen en eventuele vragen stellen. Ik wil je vragen dit zeker te doen, zo kunnen we allemaal van elkaar leren.

Was dit leerzame informatie voor jou? Ik wil je vragen dit artikel te delen met je netwerk, door middel van onderstaande knoppen. Op deze manier kunnen we nog meer mensen helpen succesvol te worden met social media.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Show Buttons
Hide Buttons