5 dingen die je nooit moet doen in je e-mail marketing

Er zijn vijf dingen die ik startende ondernemers constant weer zie doen wanneer ze starten met e-mail marketing. Vijf dingen die schadelijk zijn voor je reputatie en de grootte van je e-maillijst. Speciaal voor jou heb ik ze op een rijtje gezet, zodat jij deze fouten niet hoeft te maken.

1. Mails verzenden vanuit je persoonlijke e-mailadres

De grootste fout die je kunt maken is zakelijk mails sturen vanuit je persoonlijke e-mailadres naar al je contacten. De kans is namelijk groot dat een groot deel van de ontvangers je nooit toestemming heeft gegeven om deze mail te versturen.

Heel simpel, als jij mensen mailt zonder dat ze hier toestemming voor hebben gegeven, ben je spam aan het versturen. En spam versturen is verboden.

Buiten het feit dat het verboden is, hebben deze mensen meestal ook helemaal niks aan jouw e-mail. Aangezien er geen manier is om zich uit te schrijven zullen ze je e-mailadres hoogstwaarschijnlijk markeren als spam adres. Er zal dus nooit meer een e-mail van jou in hun inbox verschijnen!

Hoe je dit oplost? Heel simpel, verstuur je e-mails via een e-mail service provider, zoals bijvoorbeeld Mailchimp. Ze zijn vaak gratis én bieden de mooiste templates zodat je e-mail er professioneel uitziet.

2. Bijlagen versturen via een persoonlijk e-mailadres

Ik gaf het hierboven al aan, een nieuwsbrief versturen via je persoonlijke mail is NOT DONE. Maar, het kan nog erger ;-]

Stel je even voor dat iemand een e-mail ontvangt waar ze nooit om hebben gevraagd. Vervolgens nemen ze de moeite om de mail te lezen en moeten ze ook nog eens een bijlage openen om te zien wat je ze wilt vertellen. Grote kans dat ze alsnog afhaken voor ze je belangrijke bericht hebben gelezen.

Oplossing? Jup, weer die e-mail service providers. Die bieden tegenwoordig allemaal de mogelijkheid om je prachtige afbeeldingen direct aan de e-mail toe te voegen. Geen bijlagen meer dus!

3. Groep e-mails versturen

Je kent ze vast wel. Van die e-mails waarbij de halve familie in de ontvangers lijst staat en iedereen precies dezelfde mail te lezen krijgt. NOPE.

Je hebt waarschijnlijk keihard gewerkt aan jouw bedrijf en de boodschap die je wilt overbrengen. Het is gewoon zonde om die verloren te laten gaan in een groepsmail die niemand eigenlijk wil lezen. Geef je klanten het gevoel dat je ze allemaal persoonlijk een mailtje stuurt, ze waarderen dit!

4. Mensen aan je lijst toevoegen die zich niet hebben ingeschreven

Ik gaf het bij het eerste punt al aan. Het is gewoon hartstikke verboden om e-mails te sturen naar mensen die zich niet hebben ingeschreven op je e-maillijst.

Liever 5 mensen op je lijst die je e-mails graag willen ontvangen en geïnteresseerd zijn, dan 100 mensen die je e-mail direct als spam markeren.

5. Je hele contactlijst importeren in je e-mail service provider

Ook hier weer, mensen ongewenste e-mail sturen is verboden. Toch zie ik vooral dit punt nog veel te vaak voorkomen. Ondernemers starten met een lege lijst en willen toch wel graag direct wat mensen bereiken. De hele contactlijst wordt geïmporteerd en honderden mensen ontvangen een e-mail waar ze nooit om hebben gevraagd.

Oplossing? Stuur een losse e-mail naar al je contacten met de vraag of ze het leuk vinden om je voortgang in de gaten te houden en je nieuwsbrief te ontvangen. Plaats een linkje in de e-mail waarmee ze zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief en zorg op die manier voor de eerste e-mailadressen op je lijst.

Laat je lijst organisch groeien.

Als je één van de bovenstaande dingen hebt gedaan ben je geen slecht persoon ;-] Ik durf te wedden dat bijna elke ondernemer zich heeft laten verleiden tot één van de bovenstaande punten.

Maar, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Het groeien van je lijst gebeurt het beste op een organische manier. Maak bijvoorbeeld een gratis weggever.

Op die manier krijg je al snel genoeg mensen op je lijst en zul je zien dat er elke week wel een paar (of veel meer) inschrijvingen bijkomen.

Hoe denk jij hierover? Laat het me hieronder weten!

5 dingen die je nooit moet doen in je e-mail marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *