Het geheim van een snel groeiende e-maillijst.

Toen ik net begon met ondernemen had ik een simpel nieuwsbrief formulier op mijn site, omdat dat was zoals het hoorde. Ik had geen idee van de waarde van een grote e-maillijst en wat ik de mensen die zich inschreven moest sturen. Als ik eens in de zoveel tijd een nieuwe blog had geschreven ging die in een nieuwsbrief naar mijn nieuwsbrief lezers die het eerste jaar bestond uit, let’s be honest, m’n moeder, zus, een paar vrienden en twee verdwaalde klanten.

Toen ik steeds meer klanten kreeg en ook steeds meer te vertellen had aan mijn volgers kwam ik erachter dat mijn lijst bijna niet was gegroeid. Pijnlijk!

Ik wist dat ik het groeien van mijn e-maillijst op een andere manier moest aanpakken en besloot iets nieuws uit te proberen. Binnen een jaar had ik 1000 mensen op mijn lijst!

Waarom wordt er steeds geroepen ‘the money is in the list’?

Een paar weken nadat ik deze nieuwe strategie implementeerde besloot ik een nieuw product te lanceren. Na het versturen van dit product naar mijn e-maillijst was ik voor 6 maanden voorzien van werk!

En het leukste, ik had absoluut niet het gevoel dat ik aan het verkopen was. Ik wist dat dit product precies was waar de mensen op mijn lijst naar op zoek waren. Ik ontving zelfs een paar mails met een dankjewel voor het versturen van de nieuwsbrief.

Dit bewees alleen maar meer dat de mensen op je e-maillijst je potentiële klanten zijn, die oprecht geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt. Normale social media volgers zijn dat een stuk minder..

Dus, wat deed ik om mijn e-maillijst zo snel te laten groeien? Simpel..

Bied gratis weggevers aan in ruil voor een e-mailadres.

De grootste fout die beginnende ondernemers maken is het online gooien van een simpel nieuwsbrief formulier. Je moeder schrijft zich in, je oma misschien en dat is wel.

Onze mailboxen zitten dagelijks al zo vol, dat je iets waardevols moet bieden willen mensen hun e-mailadres achter laten. En als ik zeg, iets waardevols, heb ik het dus niet over een simpele weggever die in een uurtje in elkaar is gezet. Je zult er echt werk in moeten steken zodat je iets te bieden hebt waar jouw klanten naar op zoek zijn.

Stap 1. Ken je doelgroep

Weet je wat het is, je kunt niet iedereen helpen. Er is geen enkel merk op de hele wereld die iedereen blij kan maken. Niet één. Je zult dus de juiste mensen actief moeten aantrekken en de rest afwijzen.

Ik hoor je denken, ja maar.. iedereen die ik op mijn lijst kan krijgen, mag op mijn lijst! Hoe krijg ik anders mijn bezoekers aantallen omhoog!

Ik snap je. Maar, als je voor iedereen schrijft, spreek je eigenlijk niemand echt aan. Mensen kopen van mensen waarvan ze het gevoel hebben dat ze hun begrijpen. Ze willen zich speciaal voelen en het idee krijgen dat deze weggever speciaal voor hun geschreven is.

Vraag jezelf af…

  • Wie wil ik bereiken met mijn website of blog?
  • Wat maakt ze uniek?
  • Wat zijn hun specifieke problemen?
  • Hoe kan ik ze helpen?

Als je eenmaal weet wie je wil bereiken kun je aan de slag met het bedenken van de perfecte weggever!

Stap 2. Maak een gratis weggever die jouw ideale doelgroep aanspreekt.

Nu je weet wie je wilt bereiken, is het tijd om deze mensen op je e-maillijst te krijgen met een specifieke weggever. Waar heeft jouw doelgroep moeite mee en hoe kun jij helpen met je gratis weggever?

Stel je voor dat je woon accessoires verkoopt en je doelgroep is jonge moeders die hun huis graag gezelliger willen. Ze hebben alleen geen tijd om naar de winkel te gaan en daarnaast stoten de kinderen ook nog weleens mooie beeldjes van de kast af.

Je kunt in dit geval bijvoorbeeld een weggever schrijven over kidsproof woonaccessoires zodat ook deze moeder haar huis gezellig kan aankleden.

Of wat dacht je van DIY tips om samen met de kinderen nieuwe accessoires te maken?

Besteed dus genoeg aandacht aan het bedenken van het juiste onderwerp. Wanneer je eenmaal het perfecte onderwerp hebt bedacht kun je aan de slag in Word of Canva.

3. Voeg je inschrijf formulier overal aan je website toe.

Nu je weet wie je doelgroep is en je een gigantisch aantrekkelijke weggever klaar hebt is het tijd om ervoor te zorgen dat je bezoekers je weggever makkelijk kunnen aanvragen!

Niemand gaat op je site zoeken naar je gratis weggever. De enige manier om je e-maillijst te groeien is het zo makkelijk mogelijk te maken om in te schrijven. Dat betekent opt-in mogelijkheden op je hele site!

  • Voeg een popup toe aan je website
  • Voeg een opt-in formulier toe aan elke blog
  • Probeer een topbar uit op je website
  • Voeg een formulier toe aan je sidebar
  • Voeg nog een formulier toe aan het einde van elke blog

Ze mogen OVERAL zichtbaar zijn.

Stap 4. Promoten promoten en nog eens promoten!

Natuurlijk zal je e-maillijst nog steeds niet groeien als niemand van je super toffe weggever af weet.

Dus, zodra je weggever klaar is en je formulier overal op je website te vinden is is het tijd om te promoten.

  • Schrijf een blog post over je weggever en waarom het zo belangrijk is dat mensen hem aanvragen
  • Maak Pinterest posts om je weggever te promoten
  • Maak een Facebook post, Instagram en Twitter post aan
  • Laat een Facebook advertentie lopen om je ideale doelgroep te bereiken
  • Voeg opt-in links toe aan al je social media profielen

Conclusie

Dit is hoe ik van 8 naar 1000 inschrijvers ging:

  • Als eerste bepaalde ik de juiste doelgroep
  • Daarna maakte ik een super aantrekkelijke weggever
  • Ik voegde opt-in formulieren toe aan mijn hele website
  • En ik stak veel tijd in het promoten van mijn weggever

Het geheim om je lijst te groeien is om te weten wie je wil bereiken en een aantrekkelijke weggever maken voor deze mensen.

Mijn lijst groeit dagelijks door. In ruil hiervoor groeit mijn inkomen mee! Vergeet dus niet om je lijst aandacht te blijven geven!

8 Replies to “Het geheim van een snel groeiende e-maillijst.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *