MARKETING VOEREN MET EEN OVERVLOED MINDSET
Vanmorgen werd ik door één mijn business buddies gewezen op een geweldig voorbeeld van overvloed marketing die ik heel graag met jullie wil delen. In mijn ogen zijn er twee manieren om met marketing om te gaan. Marketing vanuit de mindset dat er nooit genoeg is en je alleen klanten kunt krijgen als je ze ergens anders weghaalt, marketing vanuit tekort, én marketing vanuit de overvloed mindset.
Al heel vroeg in mijn ondernemers carrière leerde ik een hele belangrijke les. Er.Is.Altijd.Genoeg.
Wat die les écht betekende wist ik toen nog niet, maar ik leerde wél om nooit met andere ondernemers te vechten om klanten. Iedere ondernemer is uniek en zal daardoor zijn of haar ideale klant aantrekken. Deze klanten zijn niet de ideale klant voor jouw collega’s , wat automatisch betekend dat je niet hoeft te concurreren. Een prachtige les die ik aan elke client meegeef als ik ze coach. Ik kan hier nog veel dieper op in gaan, maar dat is voor een latere blog.
Terug naar het voorbeeld wat ik vanochtend toegestuurd kreeg:



Op 10 November 2017 was het ‘McHappy Day’ in Argentinië. Een dag waarin alle verkoop van de meeste beroemde McDonald’s burger gedoneerd werd om kinderen met kanker te helpen. Dit jaar besloot Burger King het doel te steunen. A Day Without Whopper, Burger King besloot deze hele dag niet te concurreren met McDonald’s en geen Whoppers te verkopen. In plaats hiervan stuurden ze alle klanten die om een Whopper vroegen, regelrecht naar McDonald’s voor een burger. Alle 107 restaurants in Argentinië deden mee met dit geweldige initiatief!
Hoe zou jij vanuit overvloed een marketing strategie kunnen ontwikkelen?
Wat mij betreft is dit dé manier om marketing te voeren. In plaats van op zoek te gaan naar manieren om klanten weg te halen bij collega’s voeren we marketing vanuit een overvloed mindset. We leven tenslotte in een overvloedig Universum!
Mee eens maar dat is makkelijker gezegd bij grote bedrijven. Bij kleine bedrijven (en ik heb er zelf een gehad) is dat niet haalbaar
Dankjewel voor je reactie 🙂 Ik ben het niet helemaal met je eens. Ook als klein bedrijf kun je werken vanuit moeiteloze marketing, in plaats van het concurreren met je collega’s. Er zijn meer dan genoeg klanten op deze aardbol voor iedereen 🙂
Dit artikel geeft weer mooie inzichten in hoe je marketing ook kunt toepassen. Bedankt voor het delen.
Dankjewel voor je reactie Caroline!
Ik vind sowieso dat bedrijven elkaar beter kunnen helpen dan in de weg staan van de ander. Dat vind ik ook zo met blogs
Helemaal mee eens, dankjewel voor je reactie Melanie!
Wat een mooi gebaar was dit van de Burger King en een mooie boodschap. Ik vind het best lastig, ik heb met mijn kleine onderneming moeten concurreren tegen de grote bedrijven en dat is niet gelukt. Wel besef ik dat mensen zelf de keuze hadden om voor mij te kiezen, maar ik kon niet tegen hun aanbiedingen op.
Concurreren tegen grote bedrijven is lastig, maar toch zijn er nog genoeg mensen die liever bij de kleine bedrijven kopen. En die ook best bereid zijn om dan net even iets meer te betalen. Ook die mensen kun je heel bewust aantrekken. Ik ga dit onderwerp later in een blog terug laten komen, dank!
Hier wordt ik echt blij van dat B. King dit doet met en een zo mooie boodschappen onwijs leuk hoor maar het blijf wel lastig hoor.
Dankjewel voor je reactie!
denken vanuit overvloed kan erg positief zijn, maar soms ook wel wat minder realistisch
mijn man en ik runnen 2 bedrijven en marketing is en blijft gewoon belangrijk voor bedrijven ongeacht of ze groot of klein zijn
Helemaal mee eens Rachel. De manier waarop marketing gevoerd wordt is dan wel weer iets wat kan en mag verschillen 🙂
Er kan zoveel met positieve en goede marketing. Je hoeft een concurrent niet door het slijk te halen om er zelf beter uit te zien. In je eigen kracht geloven. Dat doet BurgerKing hier ook. Ze weten dat hun klanten de volgende keer toch wel terug komen voor hun broodje.
Yes, zo waar! Dank voor je reactie Francis!
Die actie was inderdaad wel een goede actie. Zeker iets wat vaker moet in mijn ogen. We moeten elkaar vaker iets gunnen.
Wat een mooie actie, de winst en concurrentie maar even aan de kant zetten voor het goede doel vind ik klasse. Ik zou dit soort acties wel iets vaker willen zien.
Mooi gedaan. Ik zag het niet meteen aan de affiche maar toen ik je uitleg zag toen kon het natuurlijk niet missen. Goede marketing, heel positief qua insteek, dat werkt wel.
Originele stunt en goeie publiciteit. De strategie werkte zo te zien.
Wel dat is nu is een goed doel! leuke marketing campagne!