Module 2: Inhoud website

Wat gaat er allemaal op je website komen?

Je hosting pakket is aangevraagd en je bent klaar om je website te gaan bouwen. Tijd om te bedenken wat er allemaal op je website moet gaan komen. Welke pagina’s wil je aanmaken, wat voor content komt erop, wil je een contactpagina of niet.

In deze module behandelen we de volgende hoofdstukken:

– Wat is het doel van je website
– Hoe gaat je website structuur eruit zien
– Het schrijven van goede en pakkende teksten

Wat is het doel van je website

Voordat we de website gaan bouwen is het belangrijk om eerst te bepalen wat je met de website wil gaan bereiken. Internet is ideaal om het verkoopproces te ondersteunen, maar de website kan ook gebruikt worden om producten te verkopen door middel van een webshop. Als laatste kun je de website ook gebruiken om een relatie met je klanten op te bouwen. Aan de hand van de volgende vragen kun je bepalen waar de website voor gebruikt gaat worden:

– Hoeveel bezoekers wil je elke dag op de website krijgen?
– Wie gaat je website bezoeken, wie is de doelgroep?
– Wat wil je bieden qua informatie?
– Wat wil je bereiken met de website?

Opdracht: Neem de tijd om na te denken over bovenstaande vragen en schrijf de antwoorden op als SMART(specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) doelen. Bijvoorbeeld: Over 12 maanden heb ik een gemiddelde van 1.000 unieke bezoekers op mijn website gehad.

Hoe gaat je website structuur eruit zien

De structuur van je website is de basis. De structuur is de fundering van je website huis. Niet alleen het uiterlijk van je website is belangrijk, de indeling misschien nog wel meer.

Een goede website structuur stuurt jouw bezoekers als het ware door je website heen. Je hebt in het vorige hoofdstuk uitgezocht wat je doelgroep is, in dit hoofdstuk is het belangrijk om te gaan bepalen wat je doelgroep voor informatie wil lezen op je website.

Bijvoorbeeld: Als een bezoeker op een website over een advies bureau komt, zal hij willen weten wat het bedrijf allemaal doet. Het kopje ‘diensten’ zal dus duidelijk aanwezig moeten zijn.

Zodra de bezoeker de diensten heeft bekeken, zal hij bewijs willen zien dat het bedrijf de juiste partner is voor hem. Het kopje ‘portfolio’ of ‘recensies’ zal het volgende zijn waar de bezoeker naar op zoek gaat. Is de klant overtuigd van het kunnen, dan zal hij een afspraak willen maken of een offerte willen aanvragen. Het kopje ‘contact’ is het volgende waar hij dus op zal klikken.

Hoe maak je een goede website structuur?

Een goede website structuur bestaat uit maximaal 3 lagen. Een hoofdmenu, submenu en daaronder eventuele berichten of pagina’s.

Hoofdmenu

Het hoofdmenu van de website is altijd duidelijk aanwezig op de website. Meestal bovenaan of links van de website. Een goed hoofdmenu staat niet te vol, ideaal zou zijn om max 5 a 6 menu items aan te bieden. Kies voor duidelijke benamingen, zodat een bezoeker meteen weet wat hij op de pagina kan vinden.

Tip: Bestaat jouw doelgroep uit oudere mensen? Voeg dan een ‘home’ knop toe aan je menu. Bij jongere doelgroepen is dit niet nodig, die weten tegenwoordig allemaal dat je ook naar home kunt gaan door op het logo te klikken. 

Naast bekende benamingen kun je er ook voor kiezen om extra uitdagende menu items te gebruiken, zoals bijvoorbeeld ‘Download gratis!’ of ‘Start hier!’.

Submenu’s en extra pagina’s

Het submenu bestaat uit pagina’s die onder de items in het hoofdmenu vallen. Denk bijvoorbeeld aan een hoofdmenu item ‘Diensten’ en submenu items per dienst die je levert. Zorg dat ook je submenu logisch is ingedeeld.

Opdracht: Schrijf nu jouw website structuur uit. Heb je advies nodig of kom je er niet uit? Deel je structuur in de Facebook groep zodat ik en de andere leden met je mee kunnen kijken of maak gebruik van je gratis brainstorm sessie.

Het schrijven van goede en pakkende teksten

Een tekst in een website wordt anders gelezen dan een tekst in een krant of boek. Mensen scannen vaak snel over de tekst om te bepalen of het is wat ze zoeken. Om een goede tekst te kunnen schrijven zijn er vijf dingen waar je op moet letten.

1. Aandacht trekken met foto’s en kopjes
Het eerste wat de aandacht trekt bij het bekijken van een tekst zijn de afbeeldingen. Na de afbeeldingen kijken mensen naar de titel, intro en naar de tussenkopjes. Als je mensen niet weet te vangen in de eerste seconde, zijn ze weg. Zorg er dus voor dat je tijdens het schrijven van je teksten gebruik maakt van voldoende kopjes die duidelijk vertellen wat er in het volgende stukje tekst te vinden is.Heb je zelf geen goede foto’s, maak dan gebruik van stockphotos. Op de hoofdpagina van deze cursus vind je een gratis e-book met links naar gratis stockphotos.

2. Geen standaard school tekstopbouw
Op school hebben we allemaal geleerd hoe je een tekst moet schrijven. Beginnende met de inleiding, tussenstuk en uiteindelijk de conclusie. Op internet begin je juist andersom. De conclusie is namelijk het belangrijkste onderdeel en schrijf je als eerste.

Bij online lezen gaat de lezer vaak niet langs de hele tekst om bij het belangrijkste te eindigen, maar willen ze meteen weten waar het over gaat of waar ze aan toe zijn. Begin dus met de kern van het verhaal en werk die vervolgens uit. Op deze manier kan je bezoeker in één oogopslag zien of de tekst de informatie bevat die hij zoekt.

3. Taalgebruik
Taalgebruik is het belangrijkste van je teksten. Zorg dat je de teksten schrijft in de taal van de doelgroep die je wilt gaan bereiken. Vermijd vakjargon en ingewikkelde woorden die je doelgroep niet kent.

Sowieso geldt voor elke tekst: hou het simpel en eenvoudig. Maak korte zinnen en schrijf actief.

Opdracht: Pak je website structuur erbij en ga aan de slag met de teksten die op je website moeten gaan komen. Hulp nodig? Stel je vraag dan in de Facebook groep of tijdens de brainstorm sessie.