Starten met Google Analytics in 6 stappen

Op dit moment maakt ongeveer 66% van de websites gebruik van Google Analytics. Behoor jij nog niet tot deze 66%? Dan is deze blog precies wat je nodig hebt. In zes stappen leg ik je precies uit hoe je Google Analytics kan installeren op je website en gelijk aan de slag kan gaan met de vele mogelijkheden.

1. Account aanmaken

Om aan de slag te kunnen met deze handige tool van Google, heb je eerst een account nodig. Ga hiervoor naar de website van Google Analytics. Om een account te maken heb je een Google-account nodig. Heb je die nog niet, dan kun je die op dezelfde pagina aanmaken.

Wanneer je voor de eerste keer inlogd, krijg je meteen een mogelijkheid te zien om aan de slag te gaan. Heb je al eerder websites toegevoegd? Klik dan op Beheerder en kies hier voor nieuw account.

2. Basisgegevens invullen

Er verschijnt nu een formulier waarop alle belangrijke informatie over jouw website ingevuld moet worden.

Op het moment van schrijven is Google bezig met een nieuwe methode van tracking en kun je bovenaan het formulier kiezen voor de ‘Universal Analytics’ of ‘Klassieke Analytics’. Voor een eerste oefening met Google Analytics is een klassieke installatie voldoende. Ben je al klaar om voorbij de basis functies te kijken? Ik raadt je zeker aan een kijkje te nemen bij de universal installatie.

:::::Desktop:Screen Shot 2013-04-04 at 11.12.32 AM.png

Websitenaam: Dit is de naam waaronder je straks je website terug kan vinden in het overzicht van Google Analytics. Kies hier voor een duidelijke naam.

Website-URL: Voer hier de volledige url van je homepage in.

Branchecategorie: Deze optie is handig om informatie te krijgen over de branche waarin jij werkzaam bent. Zo kun je snel zien hoe jij scoort ten opzichte van soortgelijke websites.

Tijdzone: Kies hier voor het land van waaruit jij werkt.

3. Trackingcode installeren

Als alle gegevens ingevoerd zijn kun je je tracking-id opvragen. Onderaan de pagina verschijnt een stukje code wat je op je website moet plaatsen. Als je met bijvoorbeeld WordPress, Magento of Drupal werkt, kun je een module installeren waarin je alleen je tracking-id hoeft in te voeren. De module doet de rest.

Als je de code zelf op je website wilt plaatsen, let dan goed op dat je alles kopieert. Er hoeft maar één tekentje te missen en Google Analytics werkt niet meer.

Hou er rekening mee dat wanneer je de trackingcode hebt geïnstalleerd, Google Analytics nog maximaal 24 uur nodig heeft om deze te registeren. Het kan dus even duren voordat je website gegevens in Google Analytics tevoorschijn komen. Als er na 24 uur nog geen gegevens beschikbaar zijn heb je waarschijnlijk een foutje gemaakt bij het plaatsen van de code. Controleer dit altijd!

4. Filters instellen

Omdat je zelf waarschijnlijk erg vaak op je website zit is het handig om je eigen bezoek uit te sluiten van de metingen. Dit doe je door middel van een filter.

Ga hiervoor naar Beheerder en klik op de website waarvoor je een filter wilt instellen. Je zult nu de volgende pagina zien:

:::::Desktop:Screen Shot 2013-04-04 at 11.28.30 AM.png

Kies hier voor Filters en voeg een nieuwe filter toe. Geef een filternaam op (bijv. Uitsluiten eigen ip adres) en kies voor het uitsluiten van verkeer van de IP-adressen die gelijk zijn aan. Vul hieronder je eigen ip-adres in. Als je niet weet wat je ip-adres is, kun je deze hier vinden.

5. Doelen instellen

Het instellen van doelen kan heel handig zijn om het conversiepercentage van je website te meten. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel mensen je nieuwsbrief downloaden en uitrekenen wat het conversiepercentage is ten opzichte van het aantal bezoekers op je website. Oftewel, hoeveel procent van je bezoekers schrijft zich in voor je nieuwsbrief.

Google Analytics rekent dit zelf voor je uit! Op dezelfde pagina waar we net voor filters hebben gekozen, kies je nu voor Doelen. In dit voorbeeld gaan we een doel instellen die laat zien hoeveel bezoekers zich aanmelden voor je nieuwsbrief.

Maak een nieuw doel aan en kies voor een duidelijk naam, bijvoorbeeld ‘Inschrijvingen nieuwsbrief’. Als doeltype kies je voor URL-bestemming. Om te kunnen zien hoeveel bezoekers zich aanmelden voor je nieuwsbrief, wil je weten hoeveel bezoekers op de bedankt pagina komen. Bij doel-URL vul je de link in van de pagina die bezoekers te zien krijgen nadat ze zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief.

Bij overeenkomsttype kun je kiezen voor drie types. Is de url voor elke bezoeker hetzelfde? Kies dan voor exact zoekwoord. Wordt er bijvoorbeeld ook een id meegestuurd, kies dan voor kop zoeken.

Vervolgens kun je nog een doelwaarde instellen. Weet je bijvoorbeeld dat bij elke tien inschrijvingen een product van €100,- wordt aangeschaft, dan kun je bij doelwaarde een waarde van €10,- invoeren voor elke inschrijving.

6. Dashboards en rapportages

Als je al deze stappen hebt gevolgd is het tijd om je dashboard te gaan bekijken. Klik hiervoor op rapportage bovenaan de pagina. Je komt nu op een overzichtpagina terecht waarbij je precies kan zien hoeveel bezoekers er op je site zijn geweest, wat de gemiddelde bezoeksduur is geweest en waar je bezoekers vandaan komen.

Meer informatie over Google Analytics rapportages vindt je hier.

En nu verder

Dit artikel biedt een aantal handige tips om aan de slag te gaan met Google Analytics. Kennis van je bezoekers door middel van Google Analytics kan je helpen bezoekers langer op je website te houden en een vervolgstap te laten nemen richting een verkoopkans.

De komende week wil ik je vragen een eigen account aan te maken en aan de slag te gaan met Google Analytics.

Kun je hieronder aangeven wat voor jou een waardevolle les was en wat je hebt bereikt met deze nieuwe kennis? Ik hoor het natuurlijk ook graag als je nog aanvullende tips hebt!

Was dit leerzame informatie voor jou? Ik wil je vragen dit artikel te delen met je netwerk, door middel van onderstaande knoppen. Op deze manier kunnen we nog meer mensen helpen met het inzicht krijgen in hun bezoekers.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

FacebookEmail