The extra mile, hoe zorg jij dat je klanten bij je blijven?

THE EXTRA MILE, HOE ZORG JIJ DAT JE KLANTEN BIJ JE BLIJVEN?

Afgelopen week lieten wij onze hond inslapen. Iets wat behoorlijk onverwacht kwam en wat denk ik de moeilijkste beslissing in mijn leven is geweest. Van een vrolijk hondje veranderde ze van de ene op de andere dag in een beestje wat niet meer kon lopen en ontzettend veel pijn had. De dierenartsen zaten met hun handen in het haar en na flink wat tranen en telefoontjes met de dierenarts, waar ik ook vooral gehuild heb geloof ik, besloten we uiteindelijk afscheid te nemen van onze grote vriendin.

Wat dit te maken heeft met jouw bedrijf? Daar kom ik zo op 😉

Na het laten inslapen kreeg ik de rekening mee naar huis en kon het rouwproces beginnen. Er werd een kaarsje gebrand, een boompje gekocht en flink wat af gejankt. Drie dagen later vond ik op de deurmat een kaartje. Van de dierenarts. Met een lieve boodschap én een zakje zaadjes om zelf vergeet-me-nietjes te planten.

En DAT heeft alles met jouw bedrijf te maken.

Want met dit simpele kaartje, zorgde onze dierenarts ervoor dat ik ze nu overal aanraad. Zoek je nog een nieuwe dierenarts? Oh dan moet je echt naar Pieter Bas ( zelfs in mijn blog maak ik reclame voor ze :p ), die heeft ons zo goed geholpen met Joy, we kregen zelfs een kaartje van ze!

Het is geen geheim dat er heel veel bedrijven zijn. Het is ook geen geheim dat heel veel van die bedrijven in dezelfde branch zitten. En het is ook geen geheim hoe dat ene bedrijf ervoor zorgt dat klanten bij ze blijven terwijl het andere bedrijf elke keer opnieuw op zoek moet naar nieuwe klanten. En toch, zijn er ontzettend veel bedrijven die niet bereid zijn de extra effort in de relatie te stoppen.

Het is namelijk echt zo simpel. Zodra jij aan je klanten laat zien dat je blij met ze bent, door een simpel kaartje, of een mailtje waarin je vraagt hoe het nu met ze gaat, zullen zij ook aan jou denken als ze weer hulp nodig hebben. En dit hoeft echt niet elke keer, juist het onverwachte maakt het zo leuk.

Ik hoor je denken, ja maar, dit is een inkoppertje, voor mijn business is het niet zo makkelijk. Wrong! Het is wél zo makkelijk. Coach je klanten? Stuur ze een paar weken na jullie laatste contact eens een mailtje, hoe gaat het nu met je?
Verkoop je producten? Stuur na een paar weken een gratis product op, eentje die past bij wat al aangeschaft is en stop er een kaartje bij met de opmerking dat je dacht dat ze dit ook wel konden gebruiken of misschien eens wilde uitproberen.
Nog steeds overtuigd dat het voor jouw bedrijf niet zo makkelijk is? Laat in de comments achter wat je doet, ik weet zeker dat ik iets voor je kan bedenken 😉

Pas op, zorg er wel voor dat dit geen cadeautje is om ze terug te halen als klant. Een kortingscode of aanbieding is geen extra effort! Dit is pure marketing. Maar juist die extra effort, waar jij niks mee wint, DAT is waar klanten blij van worden.

Wat is jouw extra mile?

Ontvang mijn nieuwste blogs automatisch in je inbox!

Laat je naam en e-mailadres achter en ontvang mijn inspiratie in je mailbox.

9 reacties op “The extra mile, hoe zorg jij dat je klanten bij je blijven?”

  1. Gecondoleerd met het verlies, erg lief van jullie dierenarts! Goede tips geef je, maar ik weet nog niet helemaal hoe ik zoiets vertaal naar mijn blog, waar ik geen producten of diensten verkoop.

  2. Sterkte met het verlies van je hond! Ik merk op mijn blog ook dat er veel verloop is van lezers. Ik ga er eens over nadenken of ik jouw tactiek daarop toe kan passen.

  3. Wat lief van je dierenarts! Kleine gebaren kunnen vaak veel betekenen. Zo krijgen wij een keer van de Jumbo een bos bloemen. Geen idee meer waarom maar het was spontaan niet omdat we de zoveelste in de rij waren. Ik had die dag een piep dag en die was spontaan helemaal goed.

  4. Oh, zo triestig. Ik wens je veel sterkte met het verlies van je hondje. Ik weet wat het betekent, helaas. Ik vind het heel mooi wat je DA gedaan heeft…it’s always about the little things in life!! 💕

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The extra mile, hoe zorg jij dat je klanten bij je blijven?

door wendyvenema tijd om te lezen: 2 min
9