Wat heb jij jouw klant te bieden?

WAT HEB JIJ JOUW KLANT TE BIEDEN?

Ik gok dat niemand die vraag ooit zo in je gezicht heeft gegooid, maar het is wel een vraag die veel startende ondernemers in een soortgelijke vorm tegenkomen. Als het niet van je omgeving is, is het wel vanuit je eigen ego. Want wat jij heb nou eigenlijk precies te bieden wat niet al duizend keer eerder is gedaan? En zijn er wel mensen die behoefte hebben aan jouw diensten of producten?

Zelf had ik de irritante eigenschap om te kijken wat al die anderen deden. Die tip kreeg ik van mijn aller-eerste business coach dik 8 jaar geleden. Weet je niet waar je over moet bloggen? Kijk bij je conculega’s. Wil je weten wat je allemaal moet aanbieden? Kijk maar bij je conculega’s. Toentertijd slikte ik het als zoete koek en zat ik trouw elke dag uren mijn tijd te verdoen met het kijken naar anderen. Hij wist direct mijn gevoelige snaar te raken en bood de, in zijn ogen, perfecte oplossing. Wrong!

Naïef als ik was, dacht ik dat dit inderdaad de beste manier was om mijn business te groeien. Zij groeiden tenslotte ook toch? Ik hield dit jaren vol en mijn copy-comfort-zone groeide steeds breder ( zonder letterlijk te kopiëren hoor 😉 ), tot ik geen idee meer had wat IK nou eigenlijk wilde en kon. Ik was mijn passie en talent volledig kwijt geraakt in de wereld van ‘die anderen’. Ging bedrijf A voor SEO, dan stortte ik me vol in de wereld van de SEO. Zag ik vervolgens bedrijf B bloggen over de beste templates voor ondernemer C, ging ik me afvragen of ik daar ook niet beter over kon bloggen.

Tot ik 4 jaar geleden mijn passie voor mijn bedrijf helemaal kwijt was. Ik had geen zin meer, wilde niet meer werken voor klanten die ik eigenlijk helemaal niet leuk vond en besloot het roer volledig om te gooien. Ik schrijf ‘het roer omgooien’, maar eigenlijk sprong ik gewoon op een hele andere boot en ging daar door met me onzeker afvragen wat mijn klanten nou eigenlijk wilden. Ik startte een webshop.

Uiteindelijk komt het natuurlijk niet als een verassing dat ik binnen 3 jaar ook daar tegen hetzelfde probleem aanliep. Ik wist niet wie ik als klant wilde, deed wat mijn conculega’s deden en bood aan wat ik dacht dat ik hoorde aan te bieden.

Langzaam begon het besef te komen dat ik er niet ging komen door te doen wat ik dacht dat ik hoorde te doen. Ik ging het alleen maken met mijn business als ik ging doen wat IK wilde doen, waar IK enthousiast van werd, als ik ging schrijven over onderwerpen die MIJ bezighielden. Door me te gaan focussen op mijn passie ging ik langzaamaan steeds meer klanten aantrekken die voor mij de ideale klant waren. Ze strugglen met dezelfde problemen waar ik ooit tegenaan ben gelopen, of strugglen met dingen waar ik de oplossing voor heb gevonden.

“You have a skill or knowledge that can help someone else.”

Na bijna tien jaar ging ik dus weer doen waar ik ooit zo ontzettend enthousiast van werd. Ik pakte mijn kennis en ging ermee op pad. Deze keer met een duidelijk beeld van de mensen die ik wil en kan helpen. En laten we eerlijk zijn, ik heb nog steeds momenten dat ik verval in mijn copy-comfort-zone en de pressure voel om te schrijven over SEO, en de mooiste templates, en de zoveel tips om je website mooier/strakker/sexier/winstgevender te maken. Soms begin ik zelfs aan zo’n blog, om me dan te bedenken dat mijn klanten alleen maar hoofdpijn en stress krijgen van dat soort onderwerpen.

Heb jij moeite met het vinden van jouw skill of kennis om mensen te helpen? Loop je vast in de onzekerheid van het doen wat je denkt dat mensen van je verwachten? Ik geef in december 2 GRATIS brainstorm sessies weg t.w.v. €150. Wil jij met mij brainstormen over wat je nou eigenlijk wil, wat jouw passie is en hoe jij jouw ideale klant kan gaan vinden? Stuur me een e-mail op info@wendyvenema.nl met een korte motivatie 🙂

Ontvang mijn nieuwste blogs automatisch in je inbox!

Laat je naam en e-mailadres achter en ontvang mijn inspiratie in je mailbox.

9 reacties op “Wat heb jij jouw klant te bieden?”

  1. Belangrijke vraag, zeker weten! Ik ben hier zelf niet heel erg mee bezig, maar ik kan mij wel voorstellen dat het best heel erg lastig is om hier een goed antwoord op te geven. Goed dat je brainstorm sessies organiseert, ik denk dat er een grote doelgroep zeker baat bij heeft.

  2. Ik heb wel eens zo’n blogplan opgesteld met wat je doelen zijn, wie je doelgroep is, etc. Soms wel handig om even te reflecteren op jezelf.

    1. Zeker handig om te doen, ik kan je aanraden dat elk kwartaal, of in ieder geval elk jaar opnieuw te doen 🙂 Succes!

  3. Interessant, Jouw vraag zet me aan het denken en ik vind het moeilijk op hier meteen antwoord op te geven. Ik blog nu bijna een jaar op mijn reisblog en ik ben continue op zoek naar verbeteringen. Ik heb wel een idee over wat ik mijn lezers te bieden heb maar waarmee ik mezelf echt onderscheid van de andere reisblogs, dat weet ik (nog) niet.

  4. Interessante blog! Ik schrijf gewoon waar ik over wil schrijven, het is bij mij echt een hobby, dus wie mijn blogs wil lezen, mag ze lezen en ieder die dat niet wil, is vrij om het niet te doen haha

  5. Ik schrijf op mijn blog puur voor de fun en behandel het niet als een bedrijf dus ik ben nog totaal niet met klanten bezig. Wel handige blog voor de startende ondernemers!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wat heb jij jouw klant te bieden?

door wendyvenema tijd om te lezen: 3 min
9